Του Γεωργίου Βήττα
Μετά από διάφορα Συνέδρια και Ημερίδες που πραγματοποιήθηκαν από το Υ.Π.Ε.Κ.Α., τον Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας καθώς και ειδικές μελέτες και προτάσεις από επιστημονικές ομάδες(Ε.Μ.Π.) κ.α. μπορούν να βγουν κάποια πρώτα συμπεράσματα που ίσως ο τίτλος του θέματός μου να λέει κάτι...
Από τα παραπάνω θα ήθελα να επισημάνω την κοινή συνιστώσα σε όλες τις προαναφερόμενες Συνεδριάσεις και Ημερίδες όπου ως πρωταρχικός στόχος είναι, η ανάδειξη του Ιστορικού κέντρου της Αθήνας, με την πεζοδρόμηση της Οδού Πανεπιστημίου και γενικότερα οι αλλαγές στον οδικό χάρτη της Πρωτεύουσας όπου θα μπορούσε (;) να γινόντουσαν πιο ανθρώπινες οι μεταφορές, με ειδική έμφαση και μεταστροφή του κόσμου (κατοίκων, επισκεπτών κλπ) προς τα Μ.Μ.Μ.
Μερικές από τις αλλαγές που προτείνονται ως προς αυτήν την κατεύθυνση είναι και η μονοδρόμηση των Οδών Πατησίων και Αχαρνών, η αντίστροφη οδική φορά της οδού Ακαδημίας κ.α.
Ως εδώ έχω την εντύπωση ότι κανένας κάτοικος της Πρωτεύουσας και γενικά του Λεκανοπεδίου Αττικής, ακόμα και κάποιος απλός επισκέπτης της, ότι μπορεί να διαφωνήσει σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο όπου θα μπορούσε να βρεθεί η "Χρυσή Λύση" στο εδώ και πολλά έτη πρόβλημα της μεταφοράς και της αρμονίας μεταξύ των Αρχαιολογικών χώρων και Ιστορικών κτηρίων με το σήμερα.
Αλλά...
Αλλά έχω κάποιες ενστάσεις ως προς το ποιο μέσο προτείνετε ως το πλέον οικολογικό, με έμφαση στην άριστη λειτουργία και αρμονία του, με τις προσδοκώμενες αλλαγές (πεζοδρομήσεις, στενέματος οδών με διαπλάτυνση των πεζοδρομίων)...
Μερικές από αυτές τις προτάσεις είναι:
■Το μόνο μέσο που θα πρέπει να διασχίζει την πεζοδρομημένη π.χ. οδό Πανεπιστημίου να είναι το Τραμ, όπου θα επεκταθεί και θα φτάσει ως και τα Άνω Πατήσια αφού πρώτα έχει μονοδρομηθεί και η οδός Πατησίων.
■Μία άλλη πρόταση είναι η συνύπαρξη του Τραμ με τα Τρόλλεϋ, αλλά κάποιοι εδώ φέρουν ως επιχείρημα το ότι από την συνύπαρξη αυτή θα δημιουργηθεί το "Φαινόμενο της Κάμπιας" δηλαδή την ουρά που θα δημιουργηθεί όταν ένα όχημα π.χ. Τρόλλεϋ συναντήσει ένα συρμό του Τραμ.
■Κάποια άλλη πρόταση λέει ναι μεν στην συνύπαρξη αυτών των δύο μέσων, αλλά με την προϋπόθεση της σταδιακής αποχώρησης των Τρόλλεϋ κλπ.
Και έρχομαι εγώ τώρα και λέω με βάση τα άνωθεν στοιχεία που θέλει να περάσει το ΥΠΕΚΑ με τα υπόλοιπα συναρμόδια Υπουργεία, με έμφαση στον πεζό και αρμονία με το τοπίο (Ιστορικά κτήρια), την επάνοδο του κόσμου στα Μ.Μ.Μ. και την ταχύτερη εξυπηρέτηση και διέλευσή του στο κέντρο της Αθήνας και όλα αυτά μέσα σε ένα πολύ στενό χρονικό περιθώριο που προσδιορίζετε από τις μελέτες ότι θα πρέπει η τουλάχιστο πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2014, με σκοπό και την μη χρήση των Ι.Χ. είναι εφικτή?
Και όμως για εμένα είναι εφικτή, αν και δεν είμαι ούτε Συγκοινωνιολόγος, ούτε Πολιτικός Μηχανικός ή κάτι αντίστοιχο, η λύση ως προς το ποιο μέσο θα διέρχεται από αυτές τις οδούς είναι το Τρόλλεϋ.
Και γιατί αυτό;
Το Τρόλλεϋ ως το πλέον οικολογικό επίγειο μέσο μεταφοράς, με την πολυτέλεια της ευελιξίας καθώς και το ήδη υπάρχον και εγκατεστημένο εναέριο δίκτυο, με ένα στόλο που δεν έχει να ζηλέψει γενικά η χώρα μας τίποτα από κάποια άλλη και το ήδη υπάρχον και άρτια εκπαιδευμένο ειδικό προσωπικό, πιστεύω πως υπερέχει σχεδόν σε όλα έναντι του Τραμ. Εάν συνυπολογίσουμε και την ταλαιπωρία που θα υποστεί το επιβατικό κοινό, οι έμποροι και πολλοί άλλοι από την εξειδικευμένη κατασκευή του ειδικού οδικού και εναέριου δικτύου του Τραμ, το χρόνο ολοκλήρωσης ενός τέτοιου έργου, το οικονομικό σκέλος αυτού, καθώς και η οικολογική επιβάρυνση από τις εργασίες, τότε καταλαβαίνουν όλοι γιατί το Τρόλλεϋ και όχι το Τραμ.
Εδώ θα ήθελα να προσθέσω και μία πολύ καλή πρόταση που προσπαθεί να προωθήσει η σημερινή Διοίκηση του ΗΛΠΑΠ,για την άμεση και καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού από τις ειδικά διαμορφωμένες οδούς (Πανεπιστημίου, Πατησίων κλπ) που σχεδιάζονται, είναι η αγορά, επομένως και η μερική ανανέωση του στόλου των Τρόλλεϋ με ειδικά διπλό-αρθρωτά Τρόλλεϋ (ligh Tram) μήκους περίπου 24.7m , με παραγωγική ικανότητα μεταφοράς περίπου 192 επιβατών.
Ευελπιστώ με αυτό το άρθρο μου, να μπορέσω να βάλω και εγώ μία κουκκίδα στον νέο και καλύτερα διαμορφωμένο χάρτη της Πρωτεύουσας.
Μια άλλη πόλη είναι όντος εφικτή!!!Μετά από διάφορα Συνέδρια και Ημερίδες που πραγματοποιήθηκαν από το Υ.Π.Ε.Κ.Α., τον Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας καθώς και ειδικές μελέτες και προτάσεις από επιστημονικές ομάδες(Ε.Μ.Π.) κ.α. μπορούν να βγουν κάποια πρώτα συμπεράσματα που ίσως ο τίτλος του θέματός μου να λέει κάτι...
Από τα παραπάνω θα ήθελα να επισημάνω την κοινή συνιστώσα σε όλες τις προαναφερόμενες Συνεδριάσεις και Ημερίδες όπου ως πρωταρχικός στόχος είναι, η ανάδειξη του Ιστορικού κέντρου της Αθήνας, με την πεζοδρόμηση της Οδού Πανεπιστημίου και γενικότερα οι αλλαγές στον οδικό χάρτη της Πρωτεύουσας όπου θα μπορούσε (;) να γινόντουσαν πιο ανθρώπινες οι μεταφορές, με ειδική έμφαση και μεταστροφή του κόσμου (κατοίκων, επισκεπτών κλπ) προς τα Μ.Μ.Μ.
Μερικές από τις αλλαγές που προτείνονται ως προς αυτήν την κατεύθυνση είναι και η μονοδρόμηση των Οδών Πατησίων και Αχαρνών, η αντίστροφη οδική φορά της οδού Ακαδημίας κ.α.
Ως εδώ έχω την εντύπωση ότι κανένας κάτοικος της Πρωτεύουσας και γενικά του Λεκανοπεδίου Αττικής, ακόμα και κάποιος απλός επισκέπτης της, ότι μπορεί να διαφωνήσει σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο όπου θα μπορούσε να βρεθεί η "Χρυσή Λύση" στο εδώ και πολλά έτη πρόβλημα της μεταφοράς και της αρμονίας μεταξύ των Αρχαιολογικών χώρων και Ιστορικών κτηρίων με το σήμερα.
Αλλά...
Αλλά έχω κάποιες ενστάσεις ως προς το ποιο μέσο προτείνετε ως το πλέον οικολογικό, με έμφαση στην άριστη λειτουργία και αρμονία του, με τις προσδοκώμενες αλλαγές (πεζοδρομήσεις, στενέματος οδών με διαπλάτυνση των πεζοδρομίων)...
Μερικές από αυτές τις προτάσεις είναι:
■Το μόνο μέσο που θα πρέπει να διασχίζει την πεζοδρομημένη π.χ. οδό Πανεπιστημίου να είναι το Τραμ, όπου θα επεκταθεί και θα φτάσει ως και τα Άνω Πατήσια αφού πρώτα έχει μονοδρομηθεί και η οδός Πατησίων.
■Μία άλλη πρόταση είναι η συνύπαρξη του Τραμ με τα Τρόλλεϋ, αλλά κάποιοι εδώ φέρουν ως επιχείρημα το ότι από την συνύπαρξη αυτή θα δημιουργηθεί το "Φαινόμενο της Κάμπιας" δηλαδή την ουρά που θα δημιουργηθεί όταν ένα όχημα π.χ. Τρόλλεϋ συναντήσει ένα συρμό του Τραμ.
■Κάποια άλλη πρόταση λέει ναι μεν στην συνύπαρξη αυτών των δύο μέσων, αλλά με την προϋπόθεση της σταδιακής αποχώρησης των Τρόλλεϋ κλπ.
Και έρχομαι εγώ τώρα και λέω με βάση τα άνωθεν στοιχεία που θέλει να περάσει το ΥΠΕΚΑ με τα υπόλοιπα συναρμόδια Υπουργεία, με έμφαση στον πεζό και αρμονία με το τοπίο (Ιστορικά κτήρια), την επάνοδο του κόσμου στα Μ.Μ.Μ. και την ταχύτερη εξυπηρέτηση και διέλευσή του στο κέντρο της Αθήνας και όλα αυτά μέσα σε ένα πολύ στενό χρονικό περιθώριο που προσδιορίζετε από τις μελέτες ότι θα πρέπει η τουλάχιστο πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2014, με σκοπό και την μη χρήση των Ι.Χ. είναι εφικτή?
Και όμως για εμένα είναι εφικτή, αν και δεν είμαι ούτε Συγκοινωνιολόγος, ούτε Πολιτικός Μηχανικός ή κάτι αντίστοιχο, η λύση ως προς το ποιο μέσο θα διέρχεται από αυτές τις οδούς είναι το Τρόλλεϋ.
Και γιατί αυτό;
Το Τρόλλεϋ ως το πλέον οικολογικό επίγειο μέσο μεταφοράς, με την πολυτέλεια της ευελιξίας καθώς και το ήδη υπάρχον και εγκατεστημένο εναέριο δίκτυο, με ένα στόλο που δεν έχει να ζηλέψει γενικά η χώρα μας τίποτα από κάποια άλλη και το ήδη υπάρχον και άρτια εκπαιδευμένο ειδικό προσωπικό, πιστεύω πως υπερέχει σχεδόν σε όλα έναντι του Τραμ. Εάν συνυπολογίσουμε και την ταλαιπωρία που θα υποστεί το επιβατικό κοινό, οι έμποροι και πολλοί άλλοι από την εξειδικευμένη κατασκευή του ειδικού οδικού και εναέριου δικτύου του Τραμ, το χρόνο ολοκλήρωσης ενός τέτοιου έργου, το οικονομικό σκέλος αυτού, καθώς και η οικολογική επιβάρυνση από τις εργασίες, τότε καταλαβαίνουν όλοι γιατί το Τρόλλεϋ και όχι το Τραμ.
Εδώ θα ήθελα να προσθέσω και μία πολύ καλή πρόταση που προσπαθεί να προωθήσει η σημερινή Διοίκηση του ΗΛΠΑΠ,για την άμεση και καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού από τις ειδικά διαμορφωμένες οδούς (Πανεπιστημίου, Πατησίων κλπ) που σχεδιάζονται, είναι η αγορά, επομένως και η μερική ανανέωση του στόλου των Τρόλλεϋ με ειδικά διπλό-αρθρωτά Τρόλλεϋ (ligh Tram) μήκους περίπου 24.7m , με παραγωγική ικανότητα μεταφοράς περίπου 192 επιβατών.
Ευελπιστώ με αυτό το άρθρο μου, να μπορέσω να βάλω και εγώ μία κουκκίδα στον νέο και καλύτερα διαμορφωμένο χάρτη της Πρωτεύουσας.
2 σχόλια:
Και ένα άρθρο για τον χώρο εργασίας μου...
Ευχαριστώ τον συνάδελφο και φίλο Άγγελο για την αναδημοσίευση αυτού του άρθρου μου στην ιστοσελίδα που διατηρεί, με ειδήσεις γύρω από τα τρόλεϊ και γενικότερα για τα Μ.Μ.Μ.
Δημοσίευση σχολίου